Lied van de dertien houdingen
De dertien houdingen – daar moet je niet te licht over denken.
De bron van de aansturing (van de houdingen) – die ligt in een ‘open’ yao.
De omkeringen van leeg en vol – daar moet je goed op letten.
De qi is dan overal in het lichaam – zonder de geringste stagnatie.
In de stilte komt beweging op – en de beweging is als stilstand.
Volg de veranderingen van de tegenstander – toon daarin je magie.
Controleer de houdingen met de xin – gebruik daarvoor de yi.
Zodra dat kan – gaat alles moeiteloos.
Blijf elk moment bedacht – op het open houden van het yao.
Als de buik geheel ontspannen is – wordt de qi vanzelf opgewekt.
Houd de stuit overeind – en de shen gaat naar de kruin.
En dan is het hele lichaam licht en beweeglijk – hangend aan de kruin.
Laat de xin zorgvuldig opletten – als je (taijiquan) studeert.
Het buigen en strekken, het openen en sluiten – laat dat vanzelf gebeuren.
Om de beginselen te leren en je op weg te leiden – dat vereist mondelinge instructie.
Vervolgens is ononderbroken oefenen – de manier om jezelf te vervolmaken.
Als we het hebben over de vorm en de toepassingen – wat is dan de kern.
Yi en qi functioneren als de heerser – botten en spieren functioneren als de onderdanen.
Als je denkt over het doel – waar gaat het dan tenslotte om?
Het laat je langer leven – je blijft vitaal zonder oud te worden.
O, reciteer voortdurend dit lied – van honderdveertig karakters.
Woord voor woord is de betekenis helder en duidelijk; zonder iets weg te laten.
Als je dit niet nauwgezet bestudeerd doe je vergeefse moeite – en resten spijtige verzuchtingen.