Hier kun je achtergrond aantreffen van de online-(oefen)lessen, tips wat te lezen etc. Heb je ideeën dan hoor ik het graag! utrecht@itcca.nl

ps: de cms van onze ITCCA website is heel eenvoudig, verwacht geen 'flashie' stijl :-)

Vervolg van gewicht in de benen: de Yeti-voet

yeti_tai-chi-e96d20bd000b6c6d2e6370128688de5f

We hebben gekeken naar hoe het gewicht in de benen is. Een van de principes van Yin en Yang helpt ons daarbij: in Yin is er altijd een aspect van Yang; in Yang is er altijd een aspect van Yin. Iets is nooit 100% Yin of Yang. Al sta je geheel op je voorste been met je gewicht, je achterste been zal ook gewicht dragen. Dit wordt wel het 70/30 principe genoemd. En visa versa. Zoals in de week hieronder staat: ....' Men stelt zich echter nog steeds beide benen met elkaar verbonden voor alsof ze samen één been zijn...' Een van onze docenten Anke Bronner (de oprichtster van de ITCCA Utrecht), noemde dit de Yeti-voet 😀

Gewicht in de benen en voeten

Voeten zijn de fundering, hierop komt het gebouw met verschillende verdiepingen: knie, heup, bekken, rug, hoofd.

Leer het onderscheid te voelen tussen Vol en Leeg in de benen. Zo oefenen is je 'Tai Chi pole' oefenen, om stabiliteit in transfer van ene beweging naar ander te houden.

Máár principe van Yin en Yang: niets is 100% yin of yang.
Gewicht 70 % 'volle' been heeft accent; en aandacht naar 30% in 'leeg' been.

tekening-wankel-stabiel-a9bd0d274c8b178dd9c47fc062ba1a40

De tekst die bij die plaatje hoort, is:
In de houding waar de zwaartekrachtcentrumlijn van het lichaam door één been gaat, wordt dat been als substantieel (vol of solide) beschouwd, terwijl het andere been, wat op dat moment geen gewicht draagt, als insubstantieel (leeg) wordt gezien. Men stelt zich echter nog steeds beide benen met elkaar verbonden voor alsof ze samen één been zijn. Denk, dat de benen hol zijn en dat het lichaamsgewicht is als een vloeistof, die van het ene been in het andere kan vloeien, wanneer het gewicht verschuift (zie figuur 3 - 8 a). op deze manier kan iemand zich bewust worden van de verwisseling van soliditeit en leegheid.
Bron: De Tao van Tai-Chi Chuan , auteur Jou, Tsung Hwa

vol-leeg-f325772fb59fa2250ced726e8fcb5d4c

Ideeen om de Tai Chi vorm te doen met een thema.

Uit de nieuwsbrief van April

boom_wortel-fbdf32c41de6c081f75aae0d90731847

gronden

Oefen de Tai Chi vorm met de volgende instructie:
als je je voeten eenmaal geplaatst hebt, mag je ze niet meer verschuiven of verplaatsen!

tai-chi-voeten-schouderbreed-389fef0d116eaff7d48d2d12ac6ddaf5

Schouderbreed stappen

Licht een paar bewegingen uit, zoals Knie strijken Links/Rechts. Kijk elke keer of je schouderbreed staat. Doe dan de Tai Chi-vorm met focus op 'Schouder-breed stappen'. De volgende keer neem je de diagonale stappen. Focus op een paar, check en doe de Tai Chi vorm.

meditatiehouding-432a7198ad6ba95a317fb7da07348009

Meditatie

Met aandacht, in rust, met gekruiste benen plaatsnemen op het kussen, of op een stoel met de voeten op de grond.De handen op elkaar plaatsen met de ringvinger aan de Dantian, de duimen naar voren gericht. Richt nu je aandacht op het waarnemen van je adem. Dit is de enige instructie.
-Zet de wekker op 20 minuten. -

Ademhaling

Een naslag-artikel over omgekeerde ademhaling kun je vinden op www.Taichibasics.com. Sowieso een aardige website met leuke en interessante artikelen.

Ringvinger aan de Dantian: ringvinger is de 3-verwarmer meridiaan, of San Jiao. De 3-verwarmer is de Longen; Spijsvertering en Sexualiteit (Jing-essentie).
Ringvinger aan de Dantian geeft ook een directe connectie met de Ren Mai meridiaan.
Maar niets is zo belangrijk als de Duim! Scroll naar beneden voor een tekening van de Long-meridiaan.

schermafbeelding-2020-04-15-om-21.13.41-4a4b85011aeff402c3106eda53d167fe

San Jiao meridiaan

tai-chi-voeten-schouderbreed-389fef0d116eaff7d48d2d12ac6ddaf5

Schouderbreed-posities

Kijk eens op je gemak naar de verschillende stappen die er zijn.
Licht een paar bewegingen uit, zoals Knie strijken Links/Rechts. Kijk elke keer of je schouderbreed staat. Doe dan de Tai Chi-vorm met focus op 'Schouder-breed stappen'. De volgende keer neem je de diagonale stappen. Focus op een paar, check en doe de Tai Chi vorm.
Een andere manier is: visualiseer een beweging uit de vorm waarbij je een van de schouderbreed-posities toepast. Goede hersengymnastiek.
Met dank aan Rob voor de tekeningen.

Een andere goede en leuke bron: Tai Chi tekeningen

Meditatie

Uit 'Dertien geheimen van T'ai Chi Ch'uan', auteur: Cheng Man Ch'ing

Als bewustzijn (Yi) en de Qi niet samen blijven en ze doelloos dwalen, kun je geen aandacht geven aan de Qi. Hoe weet je of de Qi de Dan Tian bereikt of niet? Om de Qi te ontwikkelen en te doen zinken naar de Dan Tian is het nodig om de Qi en het bewustzijn bij elkaar te houden. Dat zal je soepelheid verwezenlijken. De klassieken teksten zeggen: 'Het bewustzijn mobiliseert de Qi en de Qi mobiliseert het lichaam. De Qi doordringt het hele lichaam.'
Eerst moet je de Qi laten zinken naar de Dan Tian, dan kan je praten over het mobiliseren van de Qi (in beweging gaan brengen).

'de Qi moet gestimuleerd worden, de geest moet innerlijk geconcentreerd zijn'

Tai Chi Chuan - literatuur

leestips
Met dank aan ITCCA Nijmegen

Qi Gong in de ochtend

Er is extra aandacht aan met name de Long & Dikke darm meridiaan besteed. In Traditionele Chinese Medicine (TCM) vormen zij een paar.
De energetische functie van de Long is o.a. de aanmaak en circulatie van adem-Qi, afweer energie en zorgt voor verspreiding van de Qi naar de meridianen, de huid en de organen.

De Longmeridiaan: loopt vanaf de voorzijde van je schouder, net onder je sleutelbeen, over de buitenzijde van de binnenkant van de arm tot aan de buitenkant van je duimnagel.
Dikke Darm meridiaan: begint bij je wijsvinger, je nagelhoek aan je duimzijde, over de achterkant van de arm (min om meer parallel aan de Long meridiaan), over de schouder, maakt een connectie met C7 (grote 'knobbel' onder aan je nek), vervolgens naar en over de hals richting je mond, over je bovenlip en eindigt bij het tegenovergestelde neusvleugel.

Acu-massage, kleine rondjes draaien met duim of wijsvinger voor 3 minuten. Of nog mooier, tel eens hoeveel ademhalingen dat is en gebruik je ademhaling hierbij.
Long 7: Boost voor je immuunsysteem, bij koorts, hoesten, keelpijn. Ook voor polsklachten en schouderpijn, stijve nek. Long 7 vind je bij in elkaar geschoven tijgerbekken (de hoek tussen geopende duim en wijsvinger), daar waar de top van de wijsvinger van de bovenliggende hand achter de pols van de onderliggende hand landt.
Dikke Darm 4 is goed om te masseren bij griepklachten: verstopte neus, keelpijn, oogproblemen; dit punt boost je immuunsysteem, en verzacht pijn waar dan ook in het lichaam. DD 4 vindt je op het hoogste punt van het vlezige ‘bergje’ dat ontstaat als je je duim tegen je vooruit wijzende wijsvinger sluit.
Contraindicatie: niet gebruiken tijdens de zwangerschap.

Tai Chi en Qi Gong De duim en wijsvinger goed open te houden, ofwel duim omhoog, heeft een positief effect op je ademhaling. Deze is vrijer en ruimer. Hoe vaker je dit traint tijdens je Tai Chi, de Tao oefeningen en de Qi Gong, hoe eerder je lichaam dit tot zich neemt en het automatisch zal doen!

lu-7-b949acf3dbd57abbee6080251fb3d031
li-4-743dd7851d3bd5670fd3ac76f80fcb09
long-meridiaan-c9a0abd0e840b2b3544b057339a55ada
dikke-darm-24828e3d2e5893bba9fd262603d61595